ישיבה נכונה

לטענתה של אנה תם, מורה לקינסיולוגיה ובריאות הגב, בתקופות קדומות אין ממצאים המראים כי תנוחת הישיבה הייתה בשימוש.  היו תנוחות של עמידה, כריעה, שכיבה, שפיפה, אך לא ישיבה. הכיסא הומצא כמעמד סטאטוס בתקופות מאוחרות יותר.


מומחי יציבה רבים תולים את בעיות הגב המרובות של האנושות, בשעות הישיבה הרבות שמבלה האדם המודרני על כיסא. תם טוענת כי תנוחת הישיבה מהווה סיכון פוטנציאלי למערכת הגב. הלחצים המופעלים על עמוד השדרה בזמן ישיבה גדולים פי שניים וחצי מהלחצים המופעלים בזמן עמידה. (תם, 2006, עמ’ 51). בישיבה, גודל עקומות השדרה משתנה, ולכן נאלצים השרירים התומכים, הרצועות התומכות וחוליות הגב לפעול תחת מאמץ רב. אנשים המבלים שעות רבות בישיבה, מועדים ללקות בבעיות וכאבי גב. לטענת תם, כפיפה לפנים בזמן ישיבה, מגבירה את העומס על חוליות הגב. לטענתה בישיבה זקופה עם גב ממש ישר- פוחת העומס וזהו מצב הישיבה האידיאלי ובעל העומס הקטן ביותר, והדומה ביותר לעומס בזמן עמידה. כל שאר התנוחות שהיא מתארת יוצרות עומס מוגזם. מצבי הטעות שתם מתארת אלו מצבים בהם או שהגב קורס, או שאין תמיכה לרגליים, או שאין הגו זקוף באופן מלא או שהגו אינו זקוף מעל האגן ועצמות הישיבה, אלא נוטה לפנים.
היא טוענת כי מסיבה זו חיוני לשבת  ישיבה נכונה: כשעמוד השדרה ארוך, זקוף ונתמך. הכיסא צריך לספק משענת לגב, למנוע החלקה וקריסה ולאפשר תנוחה חופשית.
הטעות של תם היא בכך שאמנם תנוחה זו מקטינה את הלחץ האנכי על החוליות, אך הדבר נעשה באמצעות הפעלת לחץ אופקי אשר “תוקע” את עמוד השדרה ואת החזה, פוגע בנשימה, גורם למתח בצוואר ולבסוף: מקטין כמעט לאפס את יכולת התנועה של חוליות הגו. כלומר- הישיבה אולי “נכונה” אך התנועה של הגוף כולו תקועה ומוגבלת, ותנועת כל איבר מאיבר מתנתקת מתנועתו הטבעית: תנועה המניעה איברים נוספים ויוצרת תנועה בגוף כולו.

מידע נוסף על יציבה וישיבה בבלוג שלי

http://yetziva.blogspot.co.il/

This entry was posted in בריאות. Bookmark the permalink. Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

One Trackback

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.