צבי ויליגר מסביר על ניהול חברת מזון

ניהול כל חברה, ובוודאי כזו שהיקף עסקיה הוא מאות מיליוני שקלים בשנה, הוא אתגר מורכב. ניהול חברת מזון הוא אתגר מורכב במיוחד וזאת לנוכח המאפיינים הייחודים של שוק המזון בישראל. צבי ויליגר מוילי פוד הוא אחד האנשים הבודדים שעושה זאת בהצלחה מזה שנים רבות (הוא ייסד את החברה ביחד עם אחיו יוסי כבר בשנת 1994 ומאז עומד בראשה), כך שבהחלט כדאי להקשיב להסבריו אודות ניהול חברות מזון.

הטעמים המשתנים של הצרכן הישראלי

אחד המאפיינים הבולטים של שוק המזון הישראלי הוא השינויים המשמעותיים בטעמו של הצרכן הישראלי. כמובן שגם במדינות אחרות ניתן לזהות מגמות שונות וטרנדים חדשים, אולם בארץ, כך על פי צבי ויליגר שכאמור חי את השוק הזה למעלה מ-20 שנה, הקצב מואץ במיוחד.

בין אם מדובר בשינויים בהרגלי האכילה בעקבות מגמות רחבות היקף דוגמת המעבר לטבעונות של אנשים רבים, בין אם בשינויים בשל המודעות ההולכת וגוברת למידת הנזק שמאכלים מסוימים עלולים לגרום (למשל כאלה המכילים שומן טראנס, שהולך ונעלם מיותר ויותר מוצרים) ובין אם בעקבות היחשפות לטעמים חדשים כחלק מהגאות הקולינרית שכולנו נהנים ממנה – הטעם שלנו משתנה כל הזמן וקברניטי חברות מזון חייבים להיות כל הזמן עם היד על הדופק על מנת לספק לצרכן הישראלי את מה שהוא באמת מחפש.

המלחמה של צבי ויליגר ביוקר המחיה

מאפיין בולט נוסף של שוק המזון בארץ הוא הרמה הנמוכה של התחרותיות בו. אם בקנדה למשל 10 החברות העסקיות הגדולות בתחום מחזיקות ביחד רק כ-25% מהשוק, הרי שבארץ 5 חברות אוחזות במחצית משוק המזון, ובנוסף בענפים רבים ישנה שליטה כמעט מונופוליסטית או דואופוליסטית – והתוצאה היא רמה נמוכה של תחרות ורמה גבוהה של מחירים.

על הסכנות הטמונות ביוקר המחיה המופרז, ועל היעדר פעולה ממשלתית נחרצת בנושא, כבר נכתבו אינספור מילים – וכמובן שנדרשים גם מעשים. אחד האתגרים המרכזיים הניצבים בפני מנהלי חברות מזון הוא להתגבר על החסם המשמעותי שמהווה השליטה המונופוליסטית של אותם תאגידי ענק שכן למשל מי שרוצה למכור גבינה צהובה מתקשה לקבל שטחי מדף בסופרמרקטים וברשתות שכן תנובה חולשת עליהם ומנצלת את כוחה כדי לדחוק מתחרים אל מדפים נידחים.

העצה של צבי ויליגר, שהוא ו”וילי פוד” נלחמים מזה מספר שנים בחברות הענק, היא להיות ערוכים למאבקים לא פשוטים – ולדעת שהמטרה חשובה כך ששווה להתאמץ למענה.

אחריות

תזונה נכונה, כאמור, משפיעה רבות על בריאותנו, ובשל כך מוטלת אחריות רבה על מנהליהן של חברות המזון לספק לצרכנים מזונות שיוצרו בתנאים נאותים ואינם מכילים חומרים אסורים. בהתאם ממליץ צבי ויליגר על כלל פשוט: מה שאתם לא מוכנים לאכול בעצמכם אל תנסו למכור לאחרים, ועל עוד עצה חשובה באופן כללי – לא לעצום עיניים אלא לוודא מעל לכל צל של ספק כי המוצרים אכן מיוצרים בהתאם לכל התקנים העדכניים.

This entry was posted in מסחר. Bookmark the permalink. Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.